Socialt spel i Cannes
Igår var svenskdagen i Cannes. Ruben Östlunds Play, den andra av regissörens filmer som visas i Cannes, hade världspremiär. Svenska Filminstitutet presenterade även årets Producers on the move, Rebecka Lafrenz och Mimmi Spång, på sin traditionsenliga pressträff.
”Är du så jävla dum i huvet att du tar fram din mobiltelefon när du ser fem svarta killar på stan får du fan skylla dig själv.”
I Play, som nästan kom med i det officiella festivalprogrammet, och som premiärvisades igår morse i fristående sektionen Quinzaine des Réalisateurs, utforskar Ruben Östlund några av sina favoritteman; det sociala spelet och grupptryck, med episkt foto av Östlunds husfotograf Marius Dybwad Brandrud. Play är baserad på verkliga händelser i centrala Göteborg där unga, svarta pojkar rånade jämnåriga, etniskt svenska barn. Rånarna använde sig av en retorisk fälla, ”brorsantricket”, där en av pojkarna var hotfull medan en annan sa sig vara på offrens sida och ville ”lösa situationen på ett bra sätt”.