Mantel och ordets makt

SVERIGEAKTUELL Den författare som övertygande skriver om Henrik VIII hjälper till att forma omvärldens historieförståelse. Josefin Holmström skriver om hur Hilary Mantel inspirerats av Shakespeare men förskjutit maktperspektivet i sina hyllade böcker.

Uppdaterad
Publicerad
I BBC:s serie ”Wolf Hall” spelas Thomas Cromwell av Mark Rylance, som var den första konstnärliga ledaren för den återuppbyggda Shakespeare’s Globe Theatre i London 1995–2005.

I BBC:s serie ”Wolf Hall” spelas Thomas Cromwell av Mark Rylance, som var den första konstnärliga ledaren för den återuppbyggda Shakespeare’s Globe Theatre i London 1995–2005.

Foto: GILES KEYTE/BBC
Onsdag 4 februari gästar Hilary Mantel Internationell författarscen på Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm.

Onsdag 4 februari gästar Hilary Mantel Internationell författarscen på Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm.

Foto: GERAINT LEWIS/AOP
Annons

Allt Hilary Mantel skriver härrör från en enda scen i Shakespeares ”Julius Caesar”. Det är den där Marcus Antonius medelst övertygande retoriska knep skiftar folkmassans lojalitet, från Caesars mördare med Brutus i spetsen tillbaka till den döde kejsaren. Det berättar hon om i sin memoarbok ”Skuggan av ett liv”, som nyligen utkommit på svenska, och i en intervju i Svenska Dagbladet.

Den som läst Mantels hyllade romaner om Henrik VIII:s Tudordynasti, ”Wolf Hall” och ”För in de döda”, förvånas inte av hennes kärlek till Shakespeare – men man hade kunnat tro att Mantel skulle ha tagit någon av de brittiska kungadramerna till förlaga snarare är en pjäs om Rom. ”Henrik VIII”, kanske, med den intressanta undertiteln ”All is true”, eller för all del någon av ”Henrik IV”- eller ”Henrik VI”-pjäserna.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons