Chefredaktörerna om tidningarnas betalmodeller

Lokaltidningen i norr och den rikstäckande affärstidningen i storstaden. På ytan har de inte mycket gemensamt men det finns en fråga som förenar dem. Den om hur journalistiken ska finansieras när läsarvanorna förändras. Många har redan gjort det, andra är på väg. 2013 införs betalmodeller på nätet på bred front. Åtta svenska chefredaktörer berättar om sina val.

Malin Ekman
Publicerad
Annons

”Vi införde Aftonbladet Plus 2003. I dag betyder den att vi har 160 000 digitala prenumeranter och en intäkt på cirka 40 miljoner kronor som i princip trillar rakt ner på sista raden. Just nu jobbar vi intensivt med att ta nästa steg av betalmodellen.

Jag tror i liten utsträckning på att ta betalt för journalistiskt innehåll och i större utsträckning på journalistik som kan utvecklas till tjänster. Vårt initiativ med Viktklubb är intressant, liksom Dagens Nyheters kopiering av konceptet i Kom i Form.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons