Det ska vara en transa i vår
Transsexuella Candis Caynes historiska tv-roll i serien Dirty sexy money och Philips epilatorreklam är två exempel på hur könsrollerna nu tänjs i media. Och könsöverskridande är en av de sista gränserna som finns kvar att bryta, menar författaren T Cooper.
Att påstå att könsöverskridande beteende är en modern företeelse är som att försöka tuta i någon att hjulet är en ny uppfinning. Redan vikingarna berättade om hur machoguden Tor klädde ut sig till Freja för att få tillbaka sin hammare.
I modern tid har många av våra största artister brutit samhällets könsnormer. Marlene Dietrich trollband publiken med hög hatt och smoking, som Ziggy Stardust stoltserade David Bowie i rouge och ögonskugga i överflöd och Dana International blev folkhems-idol när hon 1998 segrade i den europeiska schlagerfestivalfinalen. Men om trans och könsöverskridande fenomen i populärkultur och media tidigare kunnat liknas vid en täppt vattenledning där några enstaka vattendroppar här och där lyckades tränga ut, så verkar vattentrycket nu ha ökat.