”Finns en myt bland entreprenörer om den helt unika idén”

Vad driver en entreprenör och vad är nyckeln till framgång? Helt unika idéer är sällan en fördel, menar Handelsforskaren Erik Wetter. En framgångsrik entreprenör lägger i stället krutet på själva genomförandet av idén. SvD inleder i dag artikelserien På jakt efter entreprenörssjälen.

Publicerad
Entreprenörer som deltar i SvD:s och Carnegies tävling Framtidens entreprenör får chansen att träna på att lägga fram sina idéer för investerare. Anmälan till kampanjen är öppen 1–23 september – läs mer i faktarutan under artikeln.

Entreprenörer som deltar i SvD:s och Carnegies tävling Framtidens entreprenör får chansen att träna på att lägga fram sina idéer för investerare. Anmälan till kampanjen är öppen 1–23 september – läs mer i faktarutan under artikeln.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Annons

Lokalerna på Saltmätargatan där Handelshögskolans inkubator SSE Business Lab ligger inhyst må vara trånga och oansenliga, men här har det skapats en hel del företagsmagi sedan starten för femton år sedan. Av de cirka 160 startupföretag som hittills genomgått programmet har över hundra blivit etablerade bolag, ett utfall man är stolt över. Allra starkast lyser kanske betalningstjänsten Klarna.

Hit söker studenter och alumner från Handelshögskolan som vill göra verklighet av sina företagsidéer. En bra idé är emellertid inte det enda som krävs för att övertyga antagningskommittén, berättar Erik Wetter, forskare på Handelshögskolan och chef för SSE Business Lab.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons