Krönika

Jan Scherman:”Schibsted går inte fria bara för att jag jobbar där”

Jan Scherman
Publicerad
Annons

Borde kanske inte skriva detta. Att skriva om den egna branschens sätt att hantera sin egen pågående kris kan lätt leda till snedtändningar. Och vem är jag att kritisera? Jag kan säkert kritiseras själv och är inte bättre än någon annan. Men jag vill ändå försiktigtvis ställa en aktuell fråga - är det egentligen någon skillnad mellan medieföretag och andra bolag? Jag tänker inte på mediernas uppgift att värna om yttrandefriheten, utan på deras roll som företag och arbetsplatser. Låt mig besvara frågan med en liknelse.

Tänk dig ett välkänt verkstadsföretag med mäktig ägare, som placerar tolv trotjänare i en lokal långt från själva fabriken. Här får dessa medarbetare sedan fejkade arbetsuppgifter. Några bryter ihop, andra säger upp sig och en del köps ut – allt i syfte att sänka företagets kostnader. Först förvisning, sedan utfrysning och så utsparkning. Ansvariga chefer vägrar först uttala sig, sedan kommer en kommuniké med klassiska floskler. Inga intervjuer.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons