Jacoby sågar sin egen säljorganisation

Volvo tappar stort i Kina – den marknad som skulle vara raket i Volvos globala tillväxtplan. Nu sparkar vd:n Stefan Jacoby landets säljchef Richard Snijders och flyttar fram säljmålet i Kina på 200 000 bilar hela fem år. Det kan få allvarliga återverkningar.

Publicerad
Het Volvodiskussion under China Auto Show i april 2012. Från vänster: Volvos chef i Kina Freeman Shen, huvudägaren Li Shufu och vd Stefan Jacoby.

Het Volvodiskussion under China Auto Show i april 2012. Från vänster: Volvos chef i Kina Freeman Shen, huvudägaren Li Shufu och vd Stefan Jacoby.

Foto: ALEXANDER F. YUAN/AP
Annons

– Vi har signifikanta svagheter i Kina när det gäller att bygga upp säljorganisationen, stötta återförsäljare och driva hela affären, säger Volvo PV:s vd Stefan Jacoby.


Volvo

PV:s stora mål är att fördubbla försäljningen till 800 000 bilar år 2020. För att nå dit har det ansetts som fullständigt avgörande att klara försäljningsmålet i Kina som satts till 200 000 bilar år 2015.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons