”Vissa barn har aldrig träffat en etnisk svensk”

Föräldrarnas bakgrund kan i dag spela stor roll för elevens skolgång.
Föräldrarnas bakgrund kan i dag spela stor roll för elevens skolgång. Foto: TT Illustration: Staffan Löwstedt

Trots en tung arbetsbörda är det oerhört stimulerande att arbeta som lärare i förorten. Men vi behöver satsa tillräckligt med resurser på förortens barn. Det är en investering för ett tryggare och starkare samhälle, skriver Hai Phuong Tran i SvD:s serie ”Striden om skolan”.

Uppdaterad
Publicerad
Annons

Vi ser i dag att de utlandsfödda elevernas föräldrars bakgrund spelar en allt större roll i huruvida de kommer att lyckas i skolan eller inte. Detta framkom extra tydlig i en rapport med titeln ”Analyser av familjebakgrundens betydelse för skolresultaten och skillnader mellan skolor” som Skolverket släppte 2018 . En drivande mekanism bakom detta torde vara att vi har en allt mer segregerad skola där många barn med liknande bakgrund går. Det blir en ond spiral där alltför många elever som kommer från svaga hem hamnar i samma klass. De barn som kommer från mer resursstarka hem söker sig vidare till andra, ofta fristående, skolor.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons