Sara-Vide Ericson, ”Ditch dance”Rasande välgjort och oändligt spännande

Sara-Vide Ericson framför sin målning ”The stage” på Kulturhuset Stadsteatern.
Sara-Vide Ericson framför sin målning ”The stage” på Kulturhuset Stadsteatern. Foto: Matilda Rahm

Medan Tilda Lovells små skulpturer sätter fantasin i brand väcker Sara-Vide Ericsons måleri känslan av att något dramatiskt ska hända. Det blir en projektionsyta för tankar man inte ens visste att man hade.

Publicerad
Sara-Vide Ericson, ”Ditch mirage”, 2021. Olja på duk.

Sara-Vide Ericson, ”Ditch mirage”, 2021. Olja på duk.

Foto: Sara-Vide Ericson
Sara-Vide Ericson, ”Inner velocity”. Installationsvy på Kulturhuset Stadsteatern.

Sara-Vide Ericson, ”Inner velocity”. Installationsvy på Kulturhuset Stadsteatern.

Foto: Matilda Rahm
Tilda Lovell på Anna Bohman Gallery.

Tilda Lovell på Anna Bohman Gallery.

Foto: Mathias Johansson
Annons

En kvinna vadar i en skogssjö. I en annan scen knäböjer hon och betraktar likt Narkissos sin spegelbild i grumligt vatten. I det monumentala porträttet ”Retrieving what’s mine” bär hon på en sadel. Hennes blick leder mot ett annat verk, där en häst håller på att drunkna i en myr.

Sara-Vide Ericsons konst har ofta förankring i verkliga händelser. Samtidigt handlar den om det som pågår i det undermedvetna, i själens botten. I de tidiga tonåren tvingade hon ner sin häst i en myr för att gena vägen. För djuret, som trampade ner i gyttjan, blev det en brutal kamp på liv och död. För henne själv blev det en omskakande konfrontation med egen makt och vanmakt, med ett ögonblicks beslut och dess konsekvenser.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons