ANNONS
Scrolla ner till SvDScrolla ner till SvD

De betalade 73 miljoner – för 30 sekunder

Foto: Matt Slocum/AP

Super Bowl är inte bara ett storslaget sportevenemang, det är en även ett eftertraktat tillfälle för företag att göra reklam. Med miljoner tittare ligger prislappen på 7 miljoner dollar för 30 sekunder i rutan.

Ellen Hemmingsson
Publicerad

Natten mellan söndag och måndag svensk tid avgjordes Super Bowl mellan Philadelphia Eagles och Kansas City Chiefs, där City Chiefs vann med 38−35. Superstjärnan Rihanna uppträdde i mellanakten med en show vilket tros ha lockat över 100 miljoner tittare, enligt The Wall Street Journal.

Super Bowl är inte bara sportfantasternas eller musikälskarnas högtid, det är även reklamfilmernas främsta arena. Från ett marknadsföringsperspektiv är matchen en åtråvärd scen – vilket märks på prislappen. 30 sekunder reklamtid kostar sju miljoner dollar, vilket motsvarar 73 miljoner svenska kronor.

Laddar…