Analys

Torbjörn Isacson:Giganterna som styr Sveriges kollektivtrafik

Torbjörn Isacson

Stora delar av svensk kollektivtrafik drivs av internationella giganter, statskontrollerade av Frankrike, Tyskland, Hong Kong och den kanadensiska provinsen Quebec. En granskning av bolagens bokslut som SvD Näringsliv gjort tyder på att prisdumpning många gånger är högre prioriterat än kvalitet.

Publicerad
Annons

Svenska Dagbladet skrev i förra veckan om hur bussföretaget Arriva anmälts för miljöbrott efter att ha varmkört sina bussar på tomgång. Avslöjandet kommer ovanpå en lång rad problem för Arriva, från trafikkaos i busstrafiken i norrort i Stockholm, kraftig kritik mot arbetsmiljön och olyckan med Saltsjöbanan, där Arriva efter att ha skyllt på en inhyrd städerska tvingades erkänna säkerhetsbrister.

Arriva är en av Europas största operatörer av kollektivtrafik, och ägs sedan 2010 av Tysklands motsvarighet till SJ, Deutsche Bahn. Arriva vann i november 2011 ett mångmiljardavtal med SL, och driver sedan några månader Tvärbanan, Nockebybanan, Saltsjöbanan, Roslagsbanan och busstrafiken i bland annat norrort. Företaget la det i särklass lägsta anbudet i en bransch som redan präglas av pressade marginaler, men lovade trots det både höjd kvalitet och bättre turtäthet.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons