När spelvärlden tar över likt ett virus
Det finns inte många ungdomsböcker som handlar om onlinespel och tjusningen i att sitta timmar framför datorn och utveckla sina spelkaraktärer. Men Ursula Poznanski har skrivit en: ”Erebos”. Och den kommer man väldigt långt med.
Den österrikiska författaren bakom ”Erebos” har antingen spelat otalet timmar ”World of warcraft ” själv. Eller så har Ursula Poznanski en WoW:are i familjen. Det är i alla fall tydligt att hon är bekant både med onlinerollspelandes dragningskraft och tjusning. Och med dess baksidor.
Den här spännandethrillern handlar om Londonkillen Nick som en dag erbjuds en mystisk cd av en klasskompis. På den finns ett spel som utspelar sig i Erebos, en ”World of warcraft”-liknande fantasymiljö. Nick fastnar i spelet direkt.
Och fast det finns saker som är direkt obehagliga kring ”Erebos” – hur kan spelet till exempel veta så mycket om Nicks skolkompisar – så vill han ta sig vidare till nästa nivå. Och nästa. Och nästa. Så han väljer att inte lyssna till obehagskänslan i magen. Förrän det är för sent.
Det här är verkligen en skickligt komponerad bladvändare. Precis på samma sätt som Nick fastnar i spelvärlden, fastnar jag som läsare i den här berättelsen. Jag bläddrar helt maniskt för att få reda på hur det slutar. Och ämnet är både ovanligt för ungdomsböcker, och lockande för många.
Det finns egentligen bara ett minus i boktipssammanhang, och det är att ”Erebos” är rätt tjock. Men kan man tänka sig att ta sig igenom 420 sidor, så är det här en extremt spännande bok.
Lisa Bjärbo