Kandinsky målade fram musik
ABSTRAKTA ALSTER. Överensstämmelsen mellan musik och måleri tycks ha varit total för Wassily Kandinsky. Den ryske konstnärens främsta drivkraft blev att med sin konst göra andra människor medvetna om att måleriet kunde utveckla samma krafter som musiken.
En verklig begivenhet bland årets konstutställningar är den stora retrospektiven ägnad Wassily Kandinskys måleri, som just nu och in i augusti visas på Centre Pompidou i Paris. Utställningen har tidigare visats i München (Städtische Galerie im Lenbachhaus). Sista anhalt är Solomon R Guggenheim Museum i New York, där den pågår från september fram till januari nästa år. Genom att fokusera den ofta svårgripbara övergången från figurativt till abstrakt måleri under 1900-talets första decennium tydliggör retrospektiven konstnärens metoder och ambitioner, vidgar perspektiven och ökar betraktarens mottaglighet för ett måleri som ofta uppfattats som svårtillgängligt. Tidigare utställningar och nypublicerad forskning bidrar också till att vi upptäcker nya sidor i Kandinskys skapande och blir medvetna om dess estetiska utgångspunkter, som ligger betydligt längre tillbaka i tiden än man kanske anat.