Fri entré förlust för butiker

Fri entré ledde till publikrusning på museerna. Men för flera av museibutikerna har reformen blivit en ren förlustaffär – omsättningen har minskat märkbart. Nu ska butikerna ändra sitt sortiment.

Publicerad
Några av butikerna på Stockholms gratismuseer har inte ökat sin omsättning sedan inträdet blivit fritt, trots att antalet besökare har blivit fler. Här handlar Annelise Frenssen av Karin Hammarin på Nordiska museet.

Några av butikerna på Stockholms gratismuseer har inte ökat sin omsättning sedan inträdet blivit fritt, trots att antalet besökare har blivit fler. Här handlar Annelise Frenssen av Karin Hammarin på Nordiska museet.

Annons

När 19 statliga museer införde fri entré, de flesta i januari 2005, rusade besökssiffrorna i höjden. 2,9 miljoner fler besök gjordes förra året, en genomsnittlig ökning med 159 procent.

Rimligen borde det innebära att museernas butiker skulle öka försäljningen, och många av museerna räknade med det.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons