Därför införs nya miljonbonusar i H&M
H&M:s intensiva utvecklingsskede är skälet till att nu införa nya miljonbonusar till nyckelpersoner för att säkra dem kvar i bolaget. Det säger vd:n Karl-Johan Persson i en intervju med SvD Näringsliv, som också hyser stora förhoppningar om i framtiden skapa ett slutet kretslopp för textilier.
Investeringar står högt på H&M-chefens agenda. Hennes & Mauritz gör stora investeringar i att få igång onlineförsäljning på fler marknader, samtidigt som bolaget etableras i nya länder och öppnar fler butiker i befintliga. Därtill ska det bli fler av de nyarare butikskedjorna som COS, &Other Stories, Weekday och Monki på fler marknader.
För att hålla högt tempo i alla dessa projekt spelar givetvis bolagets ledningspersoner en viktig roll. Nu införs bonusar till nyckelpersoner i ledande befattningar för att hålla dem kvar inom H&M-koncernen. Bonusarnas storlek varierar mellan en halv miljon och 5 miljoner kronor och betalas ut, förutsatt att nyckelpersonen är kvar i bolaget om fem år, i maj 2019. H&M beräknar att detta medför en kostnad på 30 miljoner kronor om året, vilket totalt betyder 150 miljoner kronor.