King-Lu och John Magaro i ”First cow”.
King-Lu och John Magaro i ”First cow”. Foto: Allyson Riggs/Nonstop Entertainment

Renässans för västernfilm – ”når ny formtopp”

70 år efter västernfilmens guldålder återvänder filmskapare till de öppna vidderna. Genren som föddes ur den amerikanska nationalismen används nu för att belysa sprickorna i en förljugen självbild.

Publicerad

En grupp skäggiga pälsjägare letar sig fram genom den täta vegetationen i Oregons urskogar. De är på väg till Fort Tilikum, en avsides utpost i västligaste ”Vilda Västern”, för att sälja sina bäverpälsar, ta sig en bläcka och kanske slå någon på käften, om andan faller på.

Men det är inte dessa machomän som står i centrum för regissören Kelly Reichardts nya film ”First cow”. Hon riktar sökarljuset mot gruppens kock, den försynte Cookie. Passivt iakttar han de andra männens tuppfäktning och drar sig ofta undan, ut i den tysta naturen i jakt på ätbar svamp och lugn och ro. Filmen fick fem i betyg av SvD:s Karoline Eriksson när den hade premiär i förra veckan.