Analys
Scania levererar sämre än förväntat 2013. Och nämner inte med ett ord den stora elefanten i rummet: Bolaget har nya stallorder från moderbolaget Volkswagen - Scania ska nå synergier med MAN på 200 miljoner euro innan året år slut. Frågan är hur det ska ske - och vad Scania har att vinna på det.
Nja. Som en tjurig Västerbottning skulle säga. Scania övertygade inte det sista kvartalet förra året. Vinsten före skatt för det sista kvartalet 2013 landade på 2,483 miljarder kronor. Det är visserligen 358 miljoner högre än motsvarande period 2012, men 275 miljoner lägre än vad analytikerna räknat med, enligt Reuters sammanställning.
Orderingången ger en fingervisning om framtiden. Om inte heller här övertygade Scania. Hoppar vi tillbaka till det tredje kvartalet 2013 var orderingången stark - upp 23 procent. Mycket tack vare den så kallade förköpseffekten - att lastbilskunderna passade på att köpa lastbilar med en billigare motor innan de nya europeiska avgasreningsbestämmelserna, Euro 6, trädde i kraft vid årsskiftet. Vi pratar om prishöjningar för en åkare på runt 100 000 kronor för ett ekipage. Rimligen borde det ha inneburit att orderingången fortsätt att öka fram till årsskiftet, men det gjorde den alltså inte.