Recension

Den vita stenen & Nära ögatTrevlig mysrysare för lite större barn

Uppdaterad
Publicerad
Baura L Magnúsdóttir i ”Nära ögat”.

Baura L Magnúsdóttir i ”Nära ögat”.

Foto: JONAS JÖRNEBERG
Annons

Bokdramatisering + rörelsebaserat skådespeleri + musik + film är receptet för Pantomimteaterns och Teater Peros nya barnföreställningar. Pantomimteatern följer upp sin tidigare succé ”Charlies unge”, ett Chaplin-inspirerat möte mellan mimkonst och stumfilm, med ”Den vita stenen” (från 6 år). Sara Beer har dramatiserat Gunnel Lindes fina barnboksklassiker om två ensamma barn som möts i en fantasivärld. Regissören My Areskoug låter filmens bildberättande samspela med den fysiska aktionen. Situationer som utspelas på filmduken övergår i sceniska rörelsesekvenser, skådespelarna dansar in i den rörliga bilden.

Nicolai Dungers poetiskt svävande klangvärld är betydelsefull för att skapa den drömskt skeva stämningen mellan fiktion och verklighet. Julia Gumperts utstötta Fia blir som Fideli genomlyst befriad. Rickard Hasslingers kantigt rastlöse Hampus knycker fram på enhjuling och förvandlas till den äventyrslystne Farornas konung. Ulrika Mannerfelt ger expressiv kroppslig gestalt till den frustrerade hushållerskan på gränsen till sammanbrott.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons