Hälsosam höjning av kvaliteten

SLIT OCH SLÄNG Vi spenderar allt mindre pengar på kläder – men köper rekordmånga plagg. Köpfesten kan dock vara över. SvD:s Sofia Hedström ser stigande priser som förändrar såväl butiksklimatet som modet.

Uppdaterad
Publicerad
Vi spenderar allt mindre pengar på kläder – men köper rekordmånga plagg. Köpfesten kan dock vara över. SvD:s Sofia Hedström ser stigande priser som förändrar såväl butiksklimatet som modet.

Vi spenderar allt mindre pengar på kläder – men köper rekordmånga plagg. Köpfesten kan dock vara över. SvD:s Sofia Hedström ser stigande priser som förändrar såväl butiksklimatet som modet.

Foto: SEAN GALLUP/GETTY IMAGES
Annons

I år lanserar H&M märket & Other stories – högre priser och bättre kvalitet än kedjans vanliga kläder, och i linje med H&M-märket Cos. De är inte ensamma. Förra våren började amerikanska Gap arbeta på en kvalitetshöjning och nyligen köpte de minikedjan Intermix – en butik som inte säljer plagg under tusenlappen. Även den spanska modejätten Inditex – framför allt känd för Zara – satsar på en högre prisklass och öppnade nyligen en flaggskeppsbutik för sitt dyrare och mognare märke Massimo Dutti på femte avenyn i New York. Enligt trendgurun David Wolfe på Doneger Group är många ”utbrända” på de billiga trendplaggen och alltfler kedjor satsar därför på basplagg av god kvalitet – och med högre priser.

På 1950-talet lade en familj runt 10 procent av hushållskassan på kläder, i dag har siffran nästan halverats inom EU. I USA är den nere på 2,98 procent – detta trots att genomsnittsamerikanen köper hela 62 plagg per år. Vi svenskar är inte långt efter, dessutom anser vi oss ha råd att årligen slänga cirka 24 plagg i grovsoporna.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons