ANNONS
Scrolla ner till SvDScrolla ner till SvD

Svensk design haussas i USA

Karin Henriksson
Publicerad
Annons

Stockholm och Sverige förekommer ofta i amerikanska månadstidskrifter, men tre gånger i samma nummer är förstås extra anmärkningsvärt. Detta sker i GQ, som släppte det gamla namnet Gentlemen’s Quarterly för länge sedan och nu ståtar med devisen ”Look Smart. Live Smart.”. På en sida utmålas Sverige som ett av världens stil-epicentrum med omnämnanden av Volvo C30, J Lindeberg, Filippa K, Tretorn, Acne Jeans, Jens Lekman, Sjöö Sandström, Playsam och WeSC-hörlurar som sägs vara så coola att man kan lyssna på Abba i dem.

På annan plats i majnumret avbildas en Lamino, målad i svart och klädd i svart skinn, som motvikt till amerikanernas stoppade jättefåtöljer och på en tredje sida återfinns en rapport från skribentens och hans flickväns test – ja, de sov en hel natt – i en av Hästens sängar i en genomgång av mycket dyra produkter.

Laddar…