Bokförlagens nya konkurrenter: Tidningarna

I USA ökar pressen på bokförlagen med konkurrens från allt fler håll. De senaste motståndarna att dyka upp och vilja ta en del av kakan är tidningsföretagen som ser nya intäksmöjligheter i faktabaserade e-böcker.

Publicerad
E-böcker på bokmässan Book Expo America i New York.

E-böcker på bokmässan Book Expo America i New York.

Foto: CHARLES SYKES/AP
Annons

AOL-ägda The Huffington Post är en av de nyhetsorganisationer som till en låg kostnad, i jakten på nya intäkter, har börjat sälja e-böcker med helt nytt material eller med återvunnet som tidigare har publicerats kostnadsfritt på tidningssajten.

Med snabbare produktion, lägre priser och oftast i mindre omfång än vanliga böcker, är nyhetsorganisationerna i USA på väg att omdefiniera vad en e-bok är och vem som får publicera den, skriver The New York Times.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons