Bonniers dominans skapar tystnad

Familjeföretaget Bonnier AB blir med de senaste uppköpen ännu mer dominanta på förlagsmarknaden. Att bokbranschen är på väg mot ett monopol gör det nödvändigt att se över lagstiftningen, skriver förläggaren Kristoffer Lind.

Publicerad
Annons

Inom loppet av några veckor har Sveriges största mediehus, familjeföretaget Bonnier AB, blivit ännu större. I Tyskland har man köpt Bloomsbury Verlag och i Sverige har man lagt under sig Pocketshop. Det senare är ett led i ambitionen att växa genom uppköp av återförsäljare. Sedan tidigare har Bonnierförlagen skrivit ett exklusivitetsavtal med Rusta om att bara sälja Bonnierböcker, man har tagit över försäljningen på Åhléns, köpt Pocketgrossisten och Sveriges största bokhandel Adlibris. Sveriges oberoende boklådor har också blivit erbjudna att helt överlåta försäljningen i sina butiker till Bonniers marknadsavdelning.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons