Kvinnliga konstnärer fann friheten i Paris
I Paris fick många kvinnliga konstnärer i början av 1900-talet en respekt och bekräftelse som de inte fått i sina nordiska hemländer. Utställningen ”Moderna kvinnor” på Göteborgs konstmuseum bidrar till att synliggöra kvinnliga konstnärers liv och verk.
En av den svenske 1800-talskonstnären Hugo Birgers mest kända målningar förevigar skandinaviska konstnärers euforiska frukost på Café Ledoyen i Paris i 1880-talets mitt. Tekniskt ter den sig mer traditionell än den danske målaren P S Krøyers ”Hip, hip, hurra!”, en återgivning av Skagenkonstnärerna i feststämning, skapad ett par år senare. Detta hindrar inte att den svenske konstnären lyckats fånga den lätt övermodiga stämning som hans porträttlikt avbildade kolleger befann sig i. Båda målningarna ingår i Pontus Fürstenbergs samling, donerad till Göteborgs konstmuseum. Som mecenat möjliggjorde denne även flera unga manliga konstnärers studievistelse i Paris.