Den toleranta religionens återkomst
”Religion har inte den som tror på en helig skrift, utan den som ingen behöver och som själv skulle kunna skriva en”, menade 1800-talsfilosofen Schleiermacher. Tänkare och teologer har på nytt börjat försvara en tolerant religion mot fundamentalisterna.
Efter Nietzsches dödsdom – ”Gud är död!” – kom Gud upprepade gånger att dödförklaras under 1900-talet. Andra världskrigets skugga föll över ideologierna och religionen utgjorde inte något undantag. Men efter revolutionen i Iran 1979, fatwan mot Salman Rushdie 1989, Gulfkrigen och krigen på Balkan var det inte längre någon som ifrågasatte religionens politiska närvaro och betydelse. Terrordåden den 11 september 2001 betraktas ofta som den definitiva brytpunkten. Mot slutet av det föregående seklet var religionen inte enbart en politisk faktor utan återkom också i den samtida filosofiska och samhällsorienterade diskussionen. Den brittiske teologen John Milbanks bok ”Theology and social theory. Beyond secular reason” från 1990 var en kraftfull reaktion på en sekulär offentlighet som ensidigt talade i namn av ett modernt förnuft. Tiden ansågs inne för ett postsekulärt teologiskt tänkande.