”Läxor skapar onödig stress”
Vi vet att läxor har låg eller ingen effekt på inlärningen upp till årskurs fem. Olika hemförhållanden, behov och förutsättningar gör att det finns barn som arbetar många timmars övertid. Många känner stress. Ändå ska de oreglerade läxorna prompt vara kvar. Varför? Det undrar läraren Pernilla Alm.
Läxor regleras inte i skollagen. De nämns inte i läroplanen. De är, enligt Skolverket, inte obligatoriska för elever att utföra. Trots detta är läxor vanligt förekommande i svenska skolor. Lärare har ingen formell utbildning i hur man ska utforma och hantera läxor och gör således så som de tror är bäst. Enligt skollagen ska svenska skolan vara likvärdig vilket innebär att skolan ska ta hänsyn till varje individs förutsättningar och behov. Den svenska debatten om läxor rör just nu hur läxhjälp ska utformas och finansieras, samt hur en läxa ska vara för att vara bra. Fokus i läxdebatten ligger dock fel. Problemen med läxor och läxhjälp är så många och så komplexa att vi i stället borde backa några steg och fråga oss – varför läxa?