Få aktörer har makten över maten

Koncentrationen är hög på dagligvarumarknaden. Få aktörer konkurrerar med varandra och Ica har ensamt över halva marknaden. "Det finns tecken på bristande konkurrens", säger forskaren Christian Jörgensen.

Publicerad
Grafiken visar marknadsandelar.

Grafiken visar marknadsandelar.

Foto: Kalle Källström
Grafiken visar butiksantal i olika delar i Sverige.

Grafiken visar butiksantal i olika delar i Sverige.

Foto: Kalle Källström
Så mycket har försäljningen ökat.

Så mycket har försäljningen ökat.

Foto: Kalle Källström
Annons

I fjol spenderades 238 miljarder kronor i dagligvaruhandeln. Drygt hälften av försäljningen gick till Ica som år efter år fortsätter att befästa sin ställning som den enskilt största aktören.

Ica har under flera år haft en marknadsandel på över 50 procent och den andra halvan av marknaden delas av Coop, Axfood, Bergendahls samt Lidl och Netto. De senaste fem åren har dessutom Ica ökat sina marknadsandelar och har nu närmare 51 procent av marknadskakan, medan Coop och Axfood har tappat något.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons