Baumbach, Bergman och Tystnaden

Noah Baumbachs filmer är fulla av blinkningar till Ingmar Bergman. Nu är han hedersgäst på Bergmanveckan. SvD:s Hynek Pallas samtalar med regissören om auteurteori, komplexa kvinnoroller och ”Fanny och Alexander”.

Hynek Pallas
Uppdaterad
Publicerad
Annons

Den svartvita inledningsscenen till Ingmar Bergmans ”Tystnaden” hör till filmhistoriens mest kända: två kvinnor och en lite pojke i en kvav tågkupé. Pojken gnuggar med fingret bort imma från fönstret och tittar ut på pansarvagnar i ett främmande land. Scenen bär på lika mycket obestämt obehag för de vuxna som nyfikenhet för barnet; en resa mot något okänt.

–Javisst! Det var därför jag använde mig av den, säger den amerikanske regissören Noah Baumbach när jag påpekar likheterna med hans film ”Margot at the wedding”.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons