Recension
Utan jämförelse Fords bästa bok
Richard Fords ”Kanada” är skriven på en prosa som glänser i sin anspråkslöshet. Allt hänger på språket. På dess rytm, ton och struktur, skriver SvD:s kulturchef Daniel Sandström.
Inledningen är redan klassisk, så citerad att det stör mig lite att behöva göra det igen. Men det finns ingen väg förbi öppningsmeningarna i ”Kanada” om man ska tala om Richard Fords nya roman: ”Först tänker jag berätta om rånet som våra föräldrar begick. Sedan om morden, som inträffade senare.”
De två meningarna säger inte bara allt om de avgörande händelser som för alltid kommer att prägla romanens berättare Dell Parsons, de säger också allt om Richard Fords kapacitet som romanförfattare. Hur han kan styra en berättelse på 460 sidor mot ett mål som är känt redan från början, men ändå få läsaren att vilja gripa in och hejda förloppet. Som om det gick att stoppa.