Recension

Vit, rik, friMest en rolig diskussion

Sara Granath
Publicerad
Annons

Christina Ouzounidis från Teater Weimar i Malmö har under senare år gjort en rejäl inbrytning i Sveriges i grunden anti-intellektuella teaterliv. Hennes Heterofil spelades nonstop på Teaterbiennalen i Borås och gavs nyss på tv. Teater Galeasen har satt upp hennes Lagarna och nu regisserar hon själv sin Vit, rik, fri, skriven för Ann Petrén.

Liksom i Lagarna återanvänder Ouzouinidis den grekiska trageditrilogin Orestien, där Agamemnon dödas av sin hustru Klytaimnestra efter att ha offrat deras dotter Ifigenia för krigslyckans skull. Ann Petrén i rollen som Kvinnan berättar handlingen för oss i sin vräkiga budoar. Hon har inte bara knytblus utan också knytbyxor och utstrålar självklarhet, trots smaklösheten. Smaklöshet är förstås inget neutralt begrepp, utan utgår från smakbegreppet hos en dominerande samhällsgrupp. Efter att ha sett Vit, rik, fri är det svårt att slänga ur sig generaliserande omdömen.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons