Varumärkesexpert: Rimligt att inte ha med Muhammed

Varumärkesexperten Mats Georgson tycker att Coca-cola gör rätt som inte har med namnet Muhammed i sin nya kampanj. Argumentet att det handlar om respekt för religionen menar han är fullt rimligt.

Erik Olsson
Publicerad
Annons

– Jag tror att hade namnet varit med hade det blivit kontroverser kring det. Jag kan inte se att det på nåt sätt är stötande att namnet inte är med utan ser det som en religiös respektfullhet. Om Jesus varit bland de 150 namnen tror jag man hade gjort likadant, säger Mats Georgson.

Kampanjen tror han har stora chanser att bli en framgång för läskjätten och förklarar att det kan vara svårare än det kan verka att marknadsföra ett så extremt väletablerat varumärke. Förr räckte det att bygga varumärket krings livsstil med unga människor på vackra bilder som drack Coca-cola. Idag krävs mer för att den målgrupp som läskjätten riktar sig till ska engagera sig. Det måste vara interaktivt, och de namngivna flaskorna har stor potential att spridas snabbt i sociala medier.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons