Prenumerera
Inloggad som
Mitt namn

”Synen på rektorns roll bör förändras”

Den pedagogiska verksamheten i skolan leds av många fler än skolans rektor. Att se rektor som skolans pedagogiska ledare leder tanken fel. Rektorns viktigaste uppgift är det organisatoriska ledarskapet, skriver Jan Löwstedt, professor i företagsekonomi.

Publicerad
Staffan Löwstedt
Foto: Staffan Löwstedt
Jan Löwstedt

Jan Löwstedt

Foto: Stockholms universitet
Annons

Det kan inte ha undgått någon att den svenska skolan anses ha problem. Problem som lärare och skolledningar inte förväntas kunna klara av att hantera själva varför politik och debatt regelmässigt genererar förslag om förbättringsåtgärder. Förslag om mindre klasser, införande av karriärtjänster, satsningar på vissa ämnen och mer resurser ska lösa skolans problem. Ofta handlar dock förslag och beslut om ­pedagogiska frågor: det ska mätas oftare och ges betyg eller omdömen tidigare (eller senare) och ­lokala politiker och huvudmän genomför så kallade tvålärarsystem eller bygger om och satsar på så kallade öppna skolor eller andra för dem uppenbara förbättringar. Inte sällan används pedagogisk forskning som stöd för vad som anses framgångsrikt för barns lärande även om kopplingen mellan förslag och forskningsresultat ofta kan verka sökt.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons