Tung japansk rock möter house
För bara tio år sedan hade arrangerandet av en elektroniskt sinnad festival i Stockholm varit en mardröm, åtminstone när akterna heter sådant som Jaako Eino Kalevi och SBTRKT, snarare än Afrojack och Calvin Harris.
Den spanska exporten Sónar är på mer än ett sätt en antites till det brunbrända muskelpaketet Summerburst, men lyckas ändå dra en stor publik. Inte minst blir motsatsen tydlig när den Tokyo-baserade trion Nisennenmondai är en av akterna som inleder festivalen. På scenen står tre japanska tjejer och spelar en gravt monoton krautrock som får Can eller Neu! att framstå som pausunderhållning i mellon. Att kalla det rock är visserligen vilseledande, vänder man ryggen mot den klassiska sättningen gitarr, bas och trummor så låter det snarare som om technons Plastikman hade inledit ett samarbete med knasfunkiga Holger Czukay. Eller möjligen den mörkare, mer introverta sidan av Kölns Kompakt-etikett.