Hokusai höll fast vid upptäckarglädjen
Under sin levnad revolutionerade hans träsnitt, grafiska lösningar och manga den japanska konsten, och efter hans död fick man upp ögonen för den skicklige multikonstnären även i väst. I Paris pågår just nu den största utställningen av Hokusais konst någonsin.
Redan på 1700-talet var Edo (nuvarande Tokyo) en sjudande miljonstad. Shoguns väldiga borg utgjorde centrum, närmast runtomkring låg länsherrarnas luxuösa residens med tusentals samurajer och tjänstefolk, betjänade av handelsmän och hantverkare. Längs floderna och kanalerna bredde tempel och nöjeskvarter ut sig, ibland tillsammans. Kulturen frodades på kabuki-teatrar och på restauranger och tebodar där konstnärer och författare tävlade med kedjepoem och ögonblicksillustrationer. Länsherrar och shoguner höll sig med egna husfilosofer och lärde upprättade privatakademier. Förläggare och tryckerier hade sötebrödsdagar. Äventyrsromaner, klassiska kinesiska verk, pikaresker och satirer över människans svagheter såldes och lånades ut av kringvandrande nasare till en läskunnig allmänhet som inkluderade bodmadamer och geishor. I Edo blomstrade verklig populärkultur på ett sätt som kan jämföras med vår tid.