Recension
Mer profil än läst författare
SUPERKÄNDIS Författare med medialt genomslag må vara typiskt för vår tid, men alls ingen nyhet. ”Ryktbarhetens ansikte” skildrar hur Heidenstambilden iscensattes och blev viktigare än böckerna. Andreas Nybloms bok är ett välkommet bidrag till litteraturens mediehistoria, skriver Pelle Snickars.
Verner von Heidenstams omtalade debut ”Vallfart och vandringsår” (1888) lär under 1890-talet ha sålt i ungefär 100 exemplar varje år. I högre kurs än så stod faktiskt inte den blivande nationalskalden på bokmarknaden. 1900 meddelade Karl Otto Bonnier honom ironiskt att ”ändtligen – efter tolv hela år – har den svenska poesiälskande allmänheten hunnit med att konsumera den väldiga upplagan af 1500 ex”.
Ändå gjorde uppmärksamheten kring debuten Heidenstam till en offentlig och känd person. Han ”vaknade en morgon och fann sig berömd”, för att citera Bo Bergman i en senare hyllningsartikel.