SL drar i nödbromsen
Kostnaden för nya vagnar och ett nytt signalsystem till tunnelbanans röda linje skenar. SL:s vd Göran Gunnarsson vill därför avbryta hela upphandlingen. Följden är att resenärerna kan få vänta i fem år på fler turer och mindre trängsel samtidigt som Stockholms befolkning växer.
Med 27 nya fullängdståg och ett nytt signalsystem skulle fler passagerare rymmas och trafiken utökas på den hårt belastade röda linjen. Första vagnleveransen skulle ske i januari 2014, men när anbudstiden nu är avslutad, och en vinnande leverantör utsedd, väljer SL:s vd Göran Gunnarsson att dra i nödbromsen.
Anledningen är att investeringskostnaden för projektet blir hela 73 procent dyrare än vad den ursprungliga budgeten tilllåter, visar ett hemligt dokument som SvD tagit del av. Prislappen för tågleveransen ser i nuläget ut att bli 4,6 miljarder kronor i stället för beräknade 2,65 miljarder.