”Ideologi har fått styra pedagogiken i skolan”
Pedagogiken i skolorna har sällan något stöd i forskningen. Istället vilar undervisningsmetoderna på ideologisk grund. Därför är det hög tid att städa bort de pedagogiska myterna och blicka framåt, skriver Margareta Pålsson (M), ordförande i riksdagen utbildningsutskott.
Om vi genomgår en medicinsk behandling, kan vi självfallet utgå från att den har utvärderats och ges stöd av vetenskaplig evidens. De undervisningsmetoder som praktiseras i våra skolor har däremot sällan något stöd i seriös forskning överhuvudtaget. Så länge undervisningsmetoderna vilar på rätt ideologisk grund, har vilka metoder som helst accepterats. Det är hög tid att städa bort de pedagogiska myterna och blicka framåt. När vi väl monterat ned de regelverk som grundlade socialdemokraternas flumskola, tar vi nästa steg. Ett arbete som nu är i full gång. Vi måste säkerställa att våra lärare använder pedagogiska metoder som är evidensbaserade.