Tätt mellan verken på Liljevalchs vårsalong
Imorgon öppnar Vårsalongen, en 92-årig konsthallstradition och Liljevalchs givna publikfavorit. Årets jury har varit generös med att anta verk och utställningen är tätare hängd än på länge.
Medan den hårdfrusna snön ännu gnistrar i den eventuella vintersolen på parkeringsplatsen mellan Liljevalchs och Saltsjön – den parkeringsplats som snart ska rymma den kommunala konsthallens stora tillbyggnad färdig till hundraårsjubileet år 2016 – är Vårsalongen över oss.
Stans kulturtavlor, de kommunala reklamplatserna på lyktstolpar med mera, är fulla av Liljevalchs affischer – i år med mönster av färgglada runda ringar. Deras grafiska profil är en flirt med de papperspåsar för lösgodis som fanns när formgivarna i Pasadena Studio, Maria Loohufvud och Anton Hull, var barn. Färgställningen, som även går igen i utställningskatalogen, är i 70-talsgröna, gula och orange toner. Kanske har de inspirerats av det som konsthallschefen Mårten Castenfors säger när han ger SvD en tidig vip-visning någon dag innan vernissagen: