Poeten flyger och blir en Guds dåre
Parismodernisten Blaise Cendrars ”Reseanteckningar” från 1924 tecknar en djupt religiös livshållning, där poeten i likhet med helgonen tar risker, släpper taget och lättar från marken.
Motvilligt hörsammar han inbjudan att slå sig ner vid kaptenens bord under den långa återresan över Atlanten. Egentligen trivs han bättre bland emigranterna på mellandäck, men kan inte låta bli att stoltsera med sin världsvana inför honnörsbordets dignitärer och roas av deras förvirring inför hans person. Han kan konversera lika kunnigt om deras specialområden med dem alla, han tycks lika insatt i allt från bakteriologi till fraktfrågor och flygning: så vem är han själv? Till sist blir det en av fruarna vid bordet som löser gåtan: ”Det är sant / Monsieur är poet / Pang”. Poeten skulle alltså utmärka sig genom sin omåttliga hunger på fakta, sakkunskap och sinnlig konkretion: expert på allt; nyfiken på allt.