RecensionNya filmer
Solitt men förutsägbart om förbjudna lustar
Paleontologen Mary Anning räknas i dag som en av de mest inflytelserika kvinnorna inom naturvetenskapen. Här porträtteras hon av Kate Winslet i ett kärleksdrama som aldrig riktigt griper tag.
Att tala om en trend vore kanske lite överdrivet, men det går inte att skriva om ”Ammonite” utan att nämna andra filmer om lesbisk kärlek i snörliv från senare år, som ”The favourite” (2018) och ”Porträtt av en kvinna i brand” (2019). Likheterna med den senare är slående (och inte bara för att filmaffischen har samma typsnitt): två kvinnor från olika samhällsklasser förs i början av 1800-talet samman mer eller mindre av tvång i en patriarkal, maritim miljö, och blir efterhand handlöst förälskade. Men passionen är oacceptabel och dess tid utmätt.
Britten Francis Lee har tidigare gjort den sevärda ”God’s own country” (2017), där två män möts i ett lika kargt landskap under mer gynnsamma omständigheter (eftersom den filmen utspelar sig i nutid). Utgångspunkten här är paleontologen Mary Anning (1799–1847), som i dag räknas som en av de mest inflytelserika kvinnorna inom naturvetenskapen. Redan som tolvåring grävde hon ut ett välbevarat skelett av en förhistorisk fisködla vid Englands sydkust. Men hon kom från arbetarklass och var självlärd, och trots att hon hade kontakt med, och delvis beundrades av, dåtidens vetenskapliga elit ägnade Anning större delen av sitt liv åt att sälja fossiler till turister för att försörja familjen. Hennes sensationella fynd förevisades på museer utan att hon nämndes vid namn.