Recension

The AviatorUtsökt hantverk lyfter Hughes

Publicerad
Annons

Industrimagnaten och miljardären Howard Hughes var i unga år en snuskigt rik playboy i Hollywood som gjorde sin tids dyraste film, Hell‘s Angels (som inte handlade om motorcyklar utan om första världskrigets dubbelvingade stridsflygaräss), och han dejtade i stort sett alla sin tids omsusade filmstjärnor: Jean Harlow, Ava Gardner, Katherine Hepburn, Ginger Rogers, Lana Turner, Bette Davis, med flera.
På sin ålders höst var han en milt sagt excentrisk eremit, hermetiskt isolerad från omvärlden i hotellsviter i Las Vegas och på Bahamas, mer eller mindre paralyserad av bacillskräck, tvångstankar och diverse droger. Han dog 1976, passande nog under en flygning, utmärglad och med avbrutna kanyler i underarmarna.
Däremellan slog han alla tänkbara hastighetsrekord för flygare, byggde flygplan, drev flygbolag och odlade omsorgsfullt sina många fixa idéer, somliga konstigare än andra.

Betraktad genom Martin Scorceses fuktigt nostalgiska linser i The Aviator framstår Hughes som något av en tragisk hjälte och ett missförstått geni. Korrupta konkurrenter och deras köpta lakejer i Washington konspirerar mot Hughes, snärjer honom som lilleputtarna gjorde med Gulliver, hånar honom och lägger hinder i vägen för realiserandet av hans djärva visioner. Och redan på ett tidigt stadium uppmanar Katherine Hepburn ömsint Hughes att dra sig undan den småskuret medelmåttiga allmänheten. För undantagsmänniskor som han och hon finns ingen sympati att vänta.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons