”Sverige på väg skaffa föråldrade höghastighetståg”
Den föreslagna lösningen med ”höghastighetståg” är omodern, dyr och mycket samhällsekonomiskt olönsam. En satsning på magnettåg skulle i stället ge oss ett dubbelt så snabbt färdmedel och bättre ekonomi, skriver professor Rune Wigblad.
Sverige står inför det största infrastrukturbeslutet i modern tid. Det så kallade höghastighetståget, som planeras i Sverige, är egentligen inte ett riktigt snabbtåg eftersom det i dag skulle gå att mer än dubblera den av Trafikverket planerade genomsnittshastigheten. Det japanska magnettåget (så kallad magnetic levitation eller maglev) kommer att kunna nå cirka 600 kilometer i timmen, vilket ger flygkänsla fast utan turbulens. Detta är också en hastighet som kan konkurrera med inrikesflyget, men nu med miljövänlig teknik. Det ska jämföras med cirka 320 kilometer i timmen i topphastighet för ”höghastighetståget” som troligen ger mindre överflyttningar av passagerare från flyg till tåg. Det är ofta lättare att komma till en centralstation än en flygplats.