Kända målningen dignar under fel – avsiktliga
I dag tar jag mig an en konsthistorisk fråga. Carl Gustaf Hellqvists ”Valdemar Atterdag brandskattar Visby” från 1882 är en av Sveriges mest kända målningar.
Gjorde Hellqvist medvetna fel? På tavlan, som hänger på Nationalmuseum, skildras den mytomspunna (men sannolikt fiktiva) brandskattningen av Visby 1361. Hellqvist kan knappast lastas för att inte ha känt till att brandskattningen med största sannolikhet inte ägt rum. Men hur är det med alla andra anakronismer och felaktigheter på tavlan? Är de med- eller omedvetna?
Det är sant att tavlan formligen dignar under fel. Husen ser ut som bayerska hus snarare än gotländska, vilket kan förklaras med att Hellqvist hade sin ateljé i München. Borgmästarparet mitt på tavlan – i själva verket porträtt av herr och fru Hellqvist – ser högst märkliga ut eftersom borgmästarinnan har utslaget hår, det vill säga som om hon vore en ogift tonårsflicka eller prostituerad. Gifta medeltidskvinnor visade inte håret.