RecensionScenhöst 2018
Bergmans höstsonat ännu nervigare konsertant
Scenografin gör störst intryck när Bergmans film ”Det sjunde inseglet” presenteras i operaform. Förra årets stora nordiska operapremiär i Helsingfors,”Höstsonaten”, klingar desto starkare i Berwaldhallen.
Två konsertanta operaframföranden som bygger på Bergmanfilmer möts i veckan: Sebastian Fagerlunds ”Höstsonaten”, och João MacDowells ”Det sjunde inseglet”. ”Höstsonaten” var en av förra årets viktigaste nordiska operahändelser, en sober Bergmanfilm som växte till ett magnifikt, rikhaltigt musikkonstverk. Före konserten berättar librettisten Gunilla Hemming om ”välsignelsen i att bli påtvingad en kör” – hon hade tänkt sig ett kammarspel men fick ge vika för operaledningens kloka krav på ett större format.
I Berwaldhallen sammanstrålar nu samma sångare och orkester framför en fond av projicerade höstlöv, med Anne Sofie von Otter och Erika Sunnegårdh i spetsen. Till det kommer en ny dirigent, Dalia Stasevska. Hon tillför ytterligare nerv och puls till verket, som faktiskt gör ännu starkare intryck konsertant.