Butiksdöden kan spridas: ”Smärtsam process”
En utbredd butiksdöd riskerar att ge spridningseffekter till fastighetssektorn och till bankerna. I värsta fall kan det bli fråga om kreditförluster – så stora som upp till 80 miljarder kronor.
Det varnar konsultjätten PwC för i en ny rapport.
Förutsättningarna i detaljhandeln förändras i snabb takt. Butikshandeln kämpar i motvind när kunderna väljer att klicka hem varorna i en högre utsträckning. Tillväxten finns numera i e-handeln och befintliga aktörer tvingas hantera en stadigt ökad konkurrens.
Flera svenska butikskedjor har på senare tid visat tecken på att verksamheten kärvar, några kedjor har tvingats in i en rekonstruktion, eller har gått i konkurs. Även om det inte går så illa så anpassas butiksbeståndet – antalet butiker blir färre och butiksytorna minskas. Nyligen rapporterade varumärket Odd Molly att man beslutat att krympa butiksbeståndet från 17 stycken till 6.