Recension
Elegant nörd-revansch
När jag var liten fanns det ett klister som hette Karlssons och som i sin reklam hade en sturig åsna som förkunnade att alla använder Karlssons klister utom han själv, som alltså är en åsna. Idag finns Facebook, som används av mer eller mindre hela den uppkopplade mänskligheten av det enkla skälet att det är så användbart, vare sig man vill småskryta litet, trötta folk man känner med sina familje- eller partybilder, marknadsföra en produkt eller ett evenemang, eller helt enkelt bara konversera med människor som är utspridda i den analoga geografin.
Och det är väl bara trevligt? Åsnorna kan ju ägna sig åt något annat. Problemet är dock att när drygt 500 miljoner människor (and counting) använder sig av en och samma plattform för att knyta ihop sig och utbyta information med varandra, då blir denna plattform plötsligt – och få fenomen av globala proportioner har vuxit fram lika omtumlande plötsligt som Facebook – värd mycket pengar. Och mycket pengar innebär inte sällan infekterade konflikter.