ANNONS
Scrolla ner till SvDScrolla ner till SvD

Effektivare privatliv med fabriksfilosofi

INDUSTRIELL INSPIRATION Kan man effektivisera sitt privatliv efter samma metoder som Toyotas främsta återförsäljare använder för att sälja fler bilar? Studenterna Rasmus Fahlander och Karolina Hedén Lind har provat.

Anna Asker
Publicerad

Ständig förbättring är ett mantra som knappast gått någon arbetsplats förbi. Men nu tar sig metoderna att effektivisera företag tar sig in i våra privata liv: Projektledaren planerar med fast hand även familjens matvanor. Tidningen Metro tar hjälp av varumärkesstrategers tips för att namnge barn. Första rådet är ”Känn din produkt”, det vill säga vänta tills barnet är fött.

Edwards Demings förbättringshjul från 1950-talet (planera, utför, kontrollera, agera) var tänkt för företag men har på 2000-talet rullat in i människors träning, relationer och barnuppfostran.

Laddar…