Nya regler för vad som är miljöbilar
Från årsskiftet införs helt nya regler och definitioner för vad som gäller för miljöbilar. Kontentan är att bilar som är klassade som miljöbilar inte längre blir det och att tjänstebilsmarknaden får ett helt nytt utseende.
Definitionerna för miljöbilar samordnas inom EU och principen är att gränsen för vilka modeller som klassas som miljöbil utgår från bilens vikt i förhållande till koldioxidutsläppet. Utsläppsgränsen på 120 gram koldioxidutsläpp per kilometer skrotas och det innebär att många av de bilar som fram till årsskiftet klassas som miljöbilar inte längre är det. De bilar som i dag är miljöklassade och som registreras före årsskiftet kommer dock att vara skattebefriade fem år framåt.
Den nya miljöbilsgränsen, som utgår från bilens vikt, innebär i praktiken att tyngre bilar, även lätta lastbilar, får släppa ut mer koldioxid än lättare bilar. Regeringen utgår i de nya reglerna från att en bil av genomsnittlig europeisk tjänstevikt får släppa ut högst 95 gram koldioxid per kilometer för att betecknas som miljöbil. Bilar som drivs med gas eller etanol får en ”utsläppsrabatt” på 57 procent jämfört med bilar som drivs med diesel eller bensin.