Självbild i ny kostym

ROLLBYTE Klädstilen påverkar inte bara omgivningens intryck av en. Konstnären Linnéa Sjöberg märkte hur även självbilden ändrades när hon bytte från punk- till affärsstil. Och Robyns stajlist Maria ”Decida” Wahlberg har funderat över skillnaden mellan hur folk vill bli sedda, och hur de är rädda att uppfattas.

Uppdaterad
Publicerad
När hon var klädd som affärskvinna väckte hon uppmärksamhet i affärspress.

När hon var klädd som affärskvinna väckte hon uppmärksamhet i affärspress.

Foto: THOMAS KLEMENTSSON
Konstnären Linnéa Sjöberg övergav sin punkstil fö att testa att klä sig som affärskvinna.

Konstnären Linnéa Sjöberg övergav sin punkstil fö att testa att klä sig som affärskvinna.

Foto: PRIVAT
De gamla punkkläderna ligger nu i vacuumförpackningar.

De gamla punkkläderna ligger nu i vacuumförpackningar.

Foto: PRIVAT
Annons

”En äldre kvinna knackar på min axel...” inleds texten på Konstakademiens vägg. I versaler, över hela väggen, återberättar konststudenten Linnéa Sjöberg ett av de samtal som utspelade sig apropå den orange Birkinväska från statusmärket Hermès som hon bar som ett led i sitt slutprojekt på Konsthögskolan.

Under 20 månader klädde sig Linnéa Sjöberg som en typisk affärskvinna. Hon beskriver det som ett enmanslajv, där hon gick in för att se ut som sin egen motsats, en person vars stil utstrålade kontroll, makt och karriär. Kompetenser hon själv tyckte sig sakna, men som krävdes av henne i rollen som konstnär och egenföretagare.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons