Facebook växer som kampanjkanal

Birgitta Ohlsson är favorit bland Folkpartiets gräsrötter till posten som ny EU-minister. De sociala medierna förändrar spelreglerna och FP-ledaren Jan Björklund måste nu förhålla sig till en stark opinion som öppet lobbar för sin favorit.

Tobias Brandel
Uppdaterad
Publicerad
Annons

Som enda folkpartistisk riksdagsledamot har Birgitta Ohlsson en snabbt växande Facebookkampanj i ryggen när en ny EU-minister ska utses efter Cecilia Malmström, som utsetts till Sveriges EU-kommissionär.

Facebookgruppen ”Gör Birgitta Ohlsson till EU-minister” startades i slutet av förra året av några medlemmar i Liberala ungdomsförbundet och administratören är den 19-årig gymnasisten Joakim Storeide. Gruppen är nu uppe i 450 medlemmar. Bland dem finns framstående FP-politiker som partiets EU-parlamentariker Cecilia Wikström, före detta socialministern Gabriel Romanus – och Birgitta Ohlsson själv.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons