Matte får underkänt

Matematikundervisningen i svenska skolor har stora brister, visar en granskning från Skolinspektionen. Lärare lägger mer fokus på mekaniskt räknande än på förståelse, vilket kan skapa problem för elever som läser vidare.

Publicerad
Annons

Skolinspektionen har granskat undervisningen på 55 gymnasieskolor för att ta reda på varför svenska elevers matteresultat har försämrats de senaste åren. Myndigheten hittar flera svar – bland annat lärares dåliga kunskap om kursplanen och brist på utmaning för eleverna. Framför allt får eleverna inte öva sig i problemlösning och kreativt tänkande anser Monika Gillenius, undervisningsråd på Skolinspektionen.

–Den traditionella undervisningen går till så att läraren först går igenom ett moment och sedan får eleverna räkna själva i sina böcker. Om de räknar fel så slår de upp svaret i facit eller frågar en kompis. De får ingen förståelse för varför det blev tokigt, säger Monika Gillenius.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons